Sexbarnsmamma

Hmm jaa jag har sex barn men även barnbarn. Kolla gärna in och kommentera 😊😊 Skriver om det mesta mellan himmel och jord 🌺🌺

Hålkakor

Kategori: Matbröd

Ingredienser:

2 paket jäst
100 gr smält margarin
1 dl sirap
1 liter vatten eller mjölk
1 påse rågsikt

Tips:
3 rivna morötter
1 dl lingonsylt

Gör så här:

Smält margarinet. Lös jästen i vattnet eller mjölken som är 37 grader.
Blanda i de andra ingredienserna, gärna i matberedare och blanda väl.
Tag mjöl tills degen släpper kanterna, då räcker det. Jäs övertäckt 30 min.
Blanda gärna i några rivna morötter. Knåda degen väl och dela i 8 delar.
Kavla runda kakor och lägg 2 på varje plåt, nagga med gaffel. Låt jäsa 30 min.
Grädda mitt i ugnen ca 15 min. 225 grader. Pensla de med ljummet vatten när de är uttagna ur ugnen.
Låt svalna under bakduk. Kan frysas.

Ha en bra dag

Kommentarer


Kommentera inlägget här: